معرفی صنعت کارتن سازی
می 12, 2018

مراحل تولید ورق کارتن , کارتن سازی , کاغذ

کارتن هاي مصرف شده و غير قابل استفاده توسط عوامل شهرداری از سطح شهر و مغازه ها جمع اوري ميشود وبه کارگاههاي پرس ضايعات انتقال داده ميشود.

پس از جمع اوري ضايعات کارتن در کارگاههاي پرس کارتن با مقداري آب مرطوب شده وداخل دستگاه پرس فشرده و به شکل مکعب مستطيل درمي ايند .حتما شما نيز کارتن هاي پرس شده را که معمولا توسط تريلرهاي کفي در حال حمل هستند را مشاهده کرده ايد که به سمت کارخانه هاي بازيافت کاغذ سازي برده ميشوند.

در این کارگاهها ابتدا مقداري مرطوب به کارتن می زنند و بعد پرس مينمايند تا ضمن حالت گيري بهتر بهم فشرده شوند تا فضاي کمتري اشغال نمايند و از نظر هزينه هاي حمل مقرون به صرفه باشد .

در واقع کاغذ سازي ها 2 نوع هستند :

1.کارخانه هاي کاغذ سازي که داراي امکاناتي هستند که ميتوانند مواد اوليه و خمير کاغذ را مستقيما از چوب تهيه نمايند و کاغذ توليدي آنها داراي استحکام و کيفيت بسيار خوبي است . به این ورق کرافت می گویند.

ورق کرافت بدليل استفاده از چوب در مواد اوليه به اين اسم  ناميده ميشود.ونيز کاغذهاي فلوتينگ توليد شده در اين کارخانه ها بسيار مستحکم و قوي ميباشد.

2.کارخانه هاي باز يافت کارتن و توليد کاغذ از ضايعات کارتن:

که داراي 2 بخش کلي هستند :1. واحد توليد خمير از ضايعات کارتن    2.خط توليد يا ماشين کاغذ

در واحد توليد خمير ابتدا آخال يا ضايعات کارتن بوسيله نوار نقاله وارد مخزن هيدروپالپر ميگردد.و روي اين نوارنقاله نيز مقداري از ناخالصي هاي کارتنها جدا شده واز ورود انها به هيدروپالپرها جلوگيري ميشود. و بعد آب به ان اضافه ميگردد.

در اين قسمت کارتن بوسيله ميکس شدن در اب حل شده وتا حدودي صافي اوليه نيز انجام ميشود. تا ديگر ناخالصي ها در اين مرحله نيز مقداري از خمير جدا شود .

محصول به عمل آمده درهيدروپالپرها وارد مرحله جديدي بنام توربوسپراتور ميشود. اين ماشين که با دور بالايي ميچرخد تا الياف کارتن  که در مرحله قبلي هنوز بهم پيوسته اند از هم جدا شده و با استفاده از نيروي گريز از مرکز اجسام سنگينتر و ديگر ناخالصي ها مجددا در اين قسمت نيز فيلتر شوند .

در واحد توليد خمير بعضي مواد شيميايي مانند سولفات آلون و رزين جهت بوجود آمدن استحکام و قدرت بيشتر کاغذ همچنين حالت water proof تقريبي کاغذها نيز اضافه ميشود يا نشاسته جهت استحکام و بهتر چسبيدن الياف کاغذ.

فاز بعدي واحد خمير سازي سرند ها هستند که بوسيله ارتعاشات ناخالصي هاي سبک مانند يونوليتها که در مراحل قبلي جدا نشده ودر خمير باقي مانده اند .

محصول بدست امده پس از طي مراحل ذکر شده وارد مخزنهاي بتني بنام چست ميگردد.

در اين مخازن بتني خمير توسط همزنهايي بنام اجيکتيتور عمليات نهايي يکسان سازي ويکنواختي خمير کاغذ انجام ميگيرد .

(لازم به توضيح است کيفيت خمير حاصله در واحد خمير سازي تا حد زيادي مر بوط به کيفيت ضايعات مورد استفاده ميباشد و هر چه کيفيت و جنس ضايعات استفاده شده خوب باشد خمير و کاغذ بدست امده نيز داراي کيفيت خواهد شد.

در واقع در مراحل ذکر شده هرچه از ورود ناخالصی ها به داخل خمیر بیشتر و بهتر جلوگیری شود  کارتن بصورت يکنواخت و درست در اب حل میشود . در این صورت محصول نهايي بدست امده که همان کاغذ ميباشد بسيار بهتر خواهد بود .

ضايعات کارتن پس از گذراندن مراحل توليد خمير بوسيله پمپها و لوله هاي انتقال خمير به داخل سالن تو ليد کاغذ پمپ ميشوند ودر ابتدا وارد هدباکس در ماشين کاغذ سازي ميشوند .

يعني در لحظه  خروج خمير از تمام نقاط هر باکس خمير با يک فشار يکنواخت و يکسان خارج ميشود تا ضخامت يا همان گراماژ کاغذ در تمام سطح کاغذ يکنواخت باشد .

هر گونه اشکال و خلل در اين خصوصيت هرباکس باعث بوجود آمدن عدم يکنواختي در گراماژ و ضخامت کاغذ خواهد شد.

کاد ديگر هدباکس تنظيم جهت ميزان ضخامت يا گراماژ کاغذ ميباشد .يعني هر چقدر دريچه ها و تيغه هاي خروجي خمير ازهد باکس باز تر باشند ضخامت بيشتر از خمير روي ميز فوردينيير يا توري هاي آب گيري ميريزد.. ومتعاقب آن کاغذ ضخيم تري با گراماژ بالاتر توليد خواهد شد.

در این ماشين کنترلرها کار يکنواختي خمير را در تمام سطوح کاغذ را انجام ميدهند .

عامل ديگر که ميتواند در ميزان ضخامت کاغذهاي توليد شده موثر باشد سرعت ماشين ميباشد.

که هر چه سرعت خط توليد بالاتر بوده وهدباکس با ميزان قبلي خود کار تزريق خمير را انجام دهد.ضخامت کاغذ کمتر خواهد شد و کاغذ بدست آمده گراماژ پايين تري خواهد داشت.

وبالعکس اگر سرعت خطي ماشين کاغذ پايينتر بيايد در حالي که تغييري در نحوه ي تغذيه خمير توسط هدباکس صورت گيرد  کاغذ با ضخامت بيشتر و گراماژ بالاتر(گرم در هر متر مربع کاغذ) خواهد شد.

ودر مجموع هدباکس تعيين کننده گراماژ کاغذهاست و بسيار اهميت دارد چون اشکال در اين يونيت و عدم انجام وظيفه  درست اين ماشين ميتواندي يکي از اصولي ترين ايرادها را در کاغذ بوجود اورد و عدم يکنواختي  در گراماژکاغذهاست.

در ميز فوردينير يا همان توري هاي اوليه کار اب گيري خمير کاغذ صورت ميگيرد به نحوي که خمير ريخته شده توسط هدباکس روي توري ها که در حال حرکت به سمت جلو هستند از زير توسط ساکشن باکسها و قدرت ساکشن فن ها با قدرت زيادي مکيده شده و اب داخل خمير را تا مقدار بسيار زيادي از ان ميگيرد .

و باعث ميشود خمير شکل اوليه کاغذ را به خود بگيرد.

مکش هوا توسط ساکشن فن ها نيز در اين يونيت ميبايستي  يکنواخت باشد تا در صد اب گر فته شده  در تمام سطوح خمير و در نهايت کاغذ يکسان باشد تا در نهايت کاغذ بدست امده  داراي رطوبت يکنواخت  و يکساني در تمام سطوح خود باشد.

در ماشينهاي پرس اب گيري اب کاغذ شکل گرفته در ميز فوردينير توسط فشار غلطکهاي پرس انجام ميگيرد . بدين صورت که خمير کاغذ که در توري هاي ابگيري ميزان زيادي از اب  خود  را از دست داده و تقريبا  فرم اوليه کاغذ را به خود گرفته است . بوسيله پتو و غلطکهاي راهنما از طوري جدا شده ودر ميان غلطکهاي پرس آبگيري  قرار ميگيرد  اين مرحله از حساس ترين مراحل در ماشين کاغذ سازي است.

و با ظرافت خاصي صورت ميگيرد و تناسب سرعت در اين قسمت بسيار اهميت دارد  .

و نيز سلامت غلطکها و يکنواخت وارد اوردن فشار به کاغذ شکل گرفته نيز در يکنواختي  ميزان رطوبت کاغذ بسيار اهميت دارد .

و هر گونه تغيير ضخامت در اين غلطکها و عدم دقت در ان مي تواند منجر به عدم تعادل رطوبت در سطوح مختلف کاغذ در عرض کاغذ باشد .

محصول بدست امده پس از عبور از مراحل قبل وارد خشک کن ها مي گردد.

که شامل تعداد زيادي سيلندر پري هيتر و همچنين پتو يا فلت جهت هدايت و چسباندن  کاغذ به سيلندر ها  وگرفتن بخار حاصل از تماس  کاغذ مرطوب  با سيلندر هاي حرارت  ميباشد.

در اين قسمت نيز  سلامت و ريگلاژ درست پتو  و يکنواخت بودن فشار پتو در تمام سطوح کاغذ عبور کننده از خود ميتواند به يکنواختي در رطوبت کاغذ در تمام سطوح آن کمک نمايد.

و بايد بدانيم هر چقدر سرعت خط  توليد  بالاتر برود کاغذ مرطوب تري خواهيم داشت . چون خمير کاغذ در عبور از مسير حرارت  سيلندرها  فرصت کمتري براي از دست دادن رطوبت  خود دارد .

و بالعکس هر چقدر سرعت ماشين  پايين تر بيايد کاغذ رطوبت بيشتري از دست ميدهد  به لحاظ اينکه فرصت بيشتري  جهت تماس با سيلندر هاي حرارت پيدا ميکند.

پس از عبور از مراحل قبل کاغذ شکل نهايي خود را با در صد  رطوبت لازم به خود گرفته است و بر روي اسپولها ي مخصوص در ابتدا در وايندر  کلاف بندي مي شود .

و بعد وارد مرحله نهايي  جهت پيچيده شدن نهايي و گرفتن لبه هاي  اضافي پس از يکنواخت  شدن لبه ها  وبرش انها توسط تيغه هاي برش  مجددا رول به رول شده و از يک سمت رول باز شده  واز سمت د يگر بصورت نهايي پيچيده مي شود .

لوله هاي کاغذ ي فشرده شده ( لوله کر يا ته رول ) که کاغذ را بدور آن مي پيچند . ته رول يا لوله کر مينامند .

و از ديگر کارهايي که در پيچيدن نهايي کاغذ در ري وايندر انجام ميگيرد  چسباندن پارگي هاي احتمالي موجود در کاغذ ميباشد که اگر اين کار با دقت ودرست  انجام نشود د رکار خانه هاي  توليد  ورق  کارتن که  رول کاغذ مصرف مي شود  باعث توقف خط توليد  و بروز ضايعات مي گردد . ونيز اين پارگي ها  بعد از چسبانيده شدن  توسط چسبهاي کاغذي در قطر رول علامت گذاري مي شوند. تا اپراتورهاي خطوط توليد  ورق کارتن از ان مطلع باشند  و در مصرف کاغذ دچار مشکل نشوند.

در مجموع يکنواختي عامل بسيار مهم و موثر در توليد کاغذ مي باشد چه اين يکنواختي در رطوبت  و يا در گراماژ  ويا ….. باشد .

اگر کاغذ داراي يکنواختي در رطوبت و گراماژ در تمام سطوح خود نباشد داراي کيفيت لازم نيست و مي تواند باعث بروز اشکالاتي در خطوط ورق کارتن گردد.

نحوه نگهداري از کاغذ هاي  بازيافت در انبارهاي رول و حين حمل ونقل  بسيار مهم ميباشد  چون  اين گونه  از کاغذ ها به اندازه  کرافتها  و کاغذ هاي فلوتينگ ساخته  شده  با خمير چوب  از قدرت و استحکام بر خوردار نيستند و بوجود آمدن پارگي  در آنها که حاصل  بي احتياطي و عدم دقت راننده  ليفتراکها و …. مي تواند باشد .

باعث ايجاد ضايعات زيادي خواهد شد و نيز اگر چيدمان  انها به مدت طولاني و نادرست در انبارها  صورت گيرد باعث لنگ شدن رول و در نهايت با عث  پاره شدن مکرر آنها در زمان توليد  خواهد شد .

لازم به توضيح ميباشد  روش  درست و صحيح چيدمان رولهاي کاغذ در انبارها بصورت ايستاده  ميباشد . تا فرم اصلي خود را از دست ندهند و لنگ نشود و توسط ليف تراک ها ي  بغل کن نيز نمي بايستي  بسيار با فشار زياد  گرفته شوند  تا فرم اصلي را از دست ندهند و يا اينکه به صورت خوابيده چيده شوند براي مدت بسيار طولاني در اين حالت نمانند و سريعتر مصرف شوند و تعداد رول هاي کمتري  و رديفهاي کمتري  روي هم چيده شوند تا رولهاي زيرين آسيب کمتري ببينند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *